Brak możliwości rozbudowy zajezdni Wola sprawia, że Tramwaje Warszawskie zastanawiają się nad lokalizacjami następnej bazy, która miałaby zastąpić zakład R1. Na razie wydaje się, że nowa zajezdnia mogłaby powstać… w Ożarowie Mazowieckim. TW zrezygnowały za to z lokalizacji bazy na Odolanach.
Kilka miesięcy temu Tramwaje Warszawskie w końcu zaczęły użytkowanie
swojej najnowszej zajezdni, a więc zakładu R5-Annopol. Oznacza to, że przewoźnik dysponuje aktualnie pięcioma liniowymi zajezdniami, obsługującymi codzienny ruch tramwajów. Oddanie do użytku największej i najnowszej bazy (wciąż mającej rezerwy w wykorzystaniu) nie sprawia jednak, że TW nie myślą już o następnych, nowych zajezdniach - jest wręcz przeciwnie.
– W perspektywie kilkunastu lat najprawdopodobniej będziemy musieli przygotować się do budowy kolejnego zakładu realizacji przewozów. Obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego ograniczają możliwość rozwoju zarówno zajezdni R1 Wola, jak i Zakładu Naprawy Taboru. Z tego względu planujemy w perspektywie dekady przenieść Zakład Naprawy Taboru z ul. Siedmiogrodzkiej na al. Prymasa Tysiąclecia (tam gdzie obecnie znajduje się nasze zaplecze magazynowe i techniczne z Zakładem Energetyki Trakcyjnej i Torów) – mówi Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
O przeniesieniu zakładu naprawczego napiszemy w osobnym artykule.
Urbanowicz dodaje, że decyzja o całkowitej wyprowadzce z zajezdni Wola będzie należała do władz miasta – Miasto rozwija się, niewykluczone, że władze miasta podejmą decyzję o uwolnieniu atrakcyjne położonych terenów na Woli pod zabudowę. Aby to jednak było możliwe, potrzebna będzie kolejna zajezdnia. Rozmawiamy z MZA na temat współpracy i realizacji wspólnego obiektu na zachodnich rubieżach Warszawy – to jednak na razie bardzo wstępne ustalenia, warunkowane – podkreślmy to jeszcze raz – decyzjami miasta dotyczącymi kierunków rozwoju i zagospodarowania poszczególnych obszarów stolicy – mówi rzecznik prasowy przewoźnika.
Teren obecnej zajezdni mógłby zostać wykorzystany pod dobrze zaplanowaną i przemyślaną zabudowę wielorodzinną, opartą na dokumentach planistycznych. Baza oraz grunty na których się znajduje, należą w pełni do Tramwajów Warszawskich, dlatego ich potencjalne zbycie mogłoby przynieść spółce setki milionów złotych, które możnaby przeznaczyć na budowę nowej zajezdni na zachodnich rubieżach miasta. Jak wynika z naszych informacji, zajezdnia mogłaby powstać już na terenie Ożarowa Mazowieckiego.
Przesądzone jest natomiast to, że TW odpuściły temat budowy nowej zajezdni na Odolanach, o czym wspominano w ubiegłych latach. Powodem tej decyzji jest brak odpowiedniego miejsca na taką inwestycję.